Funkcjonowanie sprężyn gazowych, wykorzystuje zjawisko hydraulicznego ciśnienia. To znaczy wytworzenie siły w obrębie zamkniętych przestrzeni, przy zastosowaniu podniesionego ciśnienia cieczy hydraulicznej. W standardzie gazowa sprężyna poskładana jest ze stalowego elementu w kształcie cylindra wypełnionego olejem oraz sprężonym gazem, jakim często jest azot pierwiastek chemiczny. Wewnątrz cylindra przemieszcza się dostatecznie otulone i zablokowane tłoczysko. Wszystko tak aby wykonało określony ruch w linii prostej określone skokiem. Kiedy nadana siła gazowej sprężyny jest większa niźli siła przyłożona, wtedy też sprężynowy tłok będzie się wysuwał. Jeżeli ta siła będzie dużo mniejsza, wtedy to tłok sprężyny gazowej zostaje wsunięty do cylindrycznego wnętrza. Żeby dobrać sprężynę gazową, należy określić jej zewnętrzne wymiary a także jaką powinna mieć moc określoną w niutonometrach. Zależnie od zastosowania, sprężyny gazowe służą dla dźwigania elementów konstrukcji, jak również dla zrównania masy podzespołu, który będzie dźwigany przez korzystającego. Duże użycie sprężyn gazowych także w przemyśle motoryzacyjnym, to przede wszystkim dobra cena nabycia a także bezawaryjny tryb eksploatacji. Dlatego że rozciągnięte w czasie a także niezawodne działanie sprężyny gazowej, jest uwarunkowane wskazanym dostosowaniem według określonych parametrów a także odpowiednim jej zamontowaniem.