Materiał taki jak żwir, gruz, piach i podobne nie są pakowane na paletach, w skrzynkach, ale transportowane wysypane luzem. Używa się do tego celu skrzynie wywrotkowe z przechylanymi burtami, gdyż ta metoda daje o wiele bardziej szybki i odpowiedniejszy rozładunek kilku ton, niż z użyciem szufli ;). Wywrotka jest dość nietypowym autem ponieważ budowa musi umożliwiać poruszanie kompletnej skrzyni ładunkowej względem podstawowej ramy z kołami. Zatem wywrotka winna posiadać drugą ramę pomocniczą, przytwierdzoną prosto do ruchomej paki. Siłownik stawia pakę pozostając zainstalowany właśnie między wspomnianymi ramami, a nie do samej podłogi ładunkowej. Wywrotki zawierają hydrauliczny system do kiprowania paki sterowany pneumatycznie. System zasilany jest pompą hydrauliczną napędzaną w wielu przypadkach ze skrzyni biegów za pośrednictwem przystawki odbioru mocy PTO. Instalacja elektryczna kippra ograniczona jest do sygnalizacji świetlnej i pomocniczo akustycznej zadziałania przystawki odbioru mocy i podniesienia skrzyni. Przeważnie producent podwozia instaluje dodatkową lampkę kontrolną na tablicy rozdzielczej. Skrzynia ładunkowa kippra ma ścianki, które przechylają się albo na osi niskiej, albo na osi wysokiej. Przy wyładunku skrzynia się odchyla, a burta pod wpływem grawitacji, będąc zawieszona na osi górnej otwiera się po zwolnieniu dolnej blokady. Tym sposobem wymusza to zamontowanie mocniejszych zawiasów górnych, by poradziły sobie z udźwignięciem dużego obciążenia – kompletną burtę muszą dźwignąć tylko dwa przeguby, a na dolnej osi można dać więcej mniejszych.