Do wspomagania przeładunku pokaźnych maszyn stosuje się najazdy i przejazdy. Używa się ich z reguły w okolicznościach, kiedy do pokonania jest jakaś przeszkoda przykładowo schody albo jako most łączący rampę załadunkową z autem ciężarowym. Służą najczęściej jako most do swobodnego przemieszczania maszyn, niewielkich pojazdów kołowych, gąsienicowych, paleciaków czy wózków inwalidzkich.
Wykonuje się je albo jako osobne prowadnice i używa w parze a wtedy ich rozstaw zalezy od rozstawu kół wtaczanej maszyny lub jako płaską płaszczyznę, która umożliwia operowanie na całej szerokości busa.
Najazdy samochdowe na rampę wykonywane są najczęściej na jedną szerokość i są jednolitą płaszczyznę stworzoną z materiału utrudniającego poślizg lub są taką powłoką antyposlizgową pokrywane. Popularne zwłaszcza są rampy wytworzone z profili kształtowych z nieciężkiego materiału, bowiem stosunkowo nieduża waga przy zachowaniu wielkiej sztywności konstrukcji ułatwia ich montaż i korzystanie.
Lekkie i wygodne rampy aluminiowe służą do umieszczenia i rozładowania lekkich pojazdów takich jak motocykle, małe traktorki ogrodowe itp. Obciążalność dopuszczalna dwóch sztuk takiego najazdu zmniejsza się wraz z jego długością, ale zarówno ze wzrostem szerokości jednego najazdu. Trzeba wziąć pod uwagę, iż rozmiar roboczy przejazdu, po jakim przesuwa się pojazd, jest troszkę mniejszy od totalnej szerokości zewnętrznej.