Siłowniki do klapy, nazywane również sprężynami pneumatycznymi, służą do wspomagania podnoszenia ciężkich pokryw, klap bagażnika, włazów na dach i zawsze tam, gdzie bez nich sprężyn wymagane byłoby użycie większej siły.
Sprężynę gazową określają 3 najważniejsze parametry:
– siła określana w Niutonach
– skok, czyli długość na jaką przemieszcza się jedna z części
– metoda trzymania.
Konstrukcja sprężyny jest stosunkowo łatwa, jest to szczelny tubus z hermetycznym tłokiem, a potrzebną moc otrzymujemy podczas składania przez dopompowanie gazu pod konkretnym ciśnieniem.
W stanie spoczynkowym taka sprężyna jest rozsunięta, po użyciu siły tłok się wsuwa do wnętrza, powodując ściskanie czynnika pneumatycznego w korpusie, a po obniżeniu działającej siły tłok wysuwa się na powrót. Symetrycznie amortyzator zakończona jest uchwytem typu oczko, przez otwór w otworze przeprowadza się oś obrotu wraz z trzymaczem.
Dlatego, że uchwyty są demontowane, da się wymienić mocowanie amortyzatora na inny typ, co przydaje się głównie wtedy, kiedy ruch sprężyny nie odbywa się wyłącznie w jednej płaszczyźnie. W czasie mocowania należałoby jedynie pamietać o kilku generalnych zaleceniach. Amortyzator gazowy należy mocować tłokiem od spodu, by w ostatniej fazie wysuwu otrzymać działanie hydraulicznej amortyzacji. Wymagane jest, aby nie powodować żadnych narażeń mechanicznych. Na tłoczysku niedopuszczalne jest pozostawiać jakichkolwiek zacieków farby, bo mogą one spowodować nieszczelności {płynu hydraulicznego|oleju.